Sport en bewegen in tijden van corona
 

Sport en bewegen in tijden van corona

 

‘Hoe beter je conditie, hoe beter je immuumsysteem’

Een groot deel van Nederland zit thuis en de hashtag #flattenthecurve is trending. Quarantaine werkt goed om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, maar het brengt ook een risico met zich mee. “Als mensen thuis alleen nog maar op de bank gaan zitten, wordt hun weerbaarheid er niet sterker op,” vertelt sportarts en wetenschappelijk onderzoeker Robert Rozenberg. ‘Hoe beter je conditie, hoe beter je immuunsysteem.’ Als lid van de werkgroep Exercise is Medicine van Sportgeneeskunde Nederland geeft hij antwoord op vragen over sport en bewegen in tijden van coronaquarantaine.

 

Bewegen altijd goed

Robert Rozenberg benadrukt dat sport en bewegen altijd goed is om weerstand tegen ziektes op te bouwen. Of het ook specifiek helpt in de strijd tegen het coronavirus, weet hij niet zeker maar zo zegt Rozenberg: ‘Het is in ieder geval niet goed om nog minder te bewegen. Als je kijkt naar andere luchtweginfecties en zelfs naar andere ziektes in het algemeen, dan blijkt de VO2-max een goede voorspeller van de weerstand en het herstelvermogen. Het zou mij dus niets verbazen als dat ook geldt voor COVID-19.’

 

Niet te fanatiek

Fitte mensen zijn beter gewapend tegen het virus, maar wat moeten die mensen doen om fit te blijven als zij voor het grootste gedeelte van de tijd aan huis gekluisterd zijn? En hoe zit het met mensen die niet sporten en bewegen? Rozenberg: ‘Zolang mensen zich aan de gegeven richtlijnen houden van anderhalve meter afstand, kunnen zij ook in deze tijd gewoon buiten trainen. Je kunt hardlopen of fietsen, maar ook binnenshuis zijn er legio mogelijkheden om te bewegen.’Toch is het voor fanatiek sporters wel raadzaam iets rustiger aan te doen: ‘Het advies is om geen extreme inspanningen te doen, omdat je na de training kortstondig vatbaarder bent voor een infectie. Extreme inspanningen zijn inspanningen op wedstrijdsnelheid of inspanningen die meer dan drie uur duren, kortom, inspanningen waar je twee dagen of meer van moet herstellen.’

 

Blijf niet op de bank zitten

Ook mensen die niet gewend zijn veel te sporten en te bewegen, raadt Rozenberg aan om niet op de bank te blijven zitten: ‘Alle beschikbare informatie wijst erop dat bewegen beter is dan stilzitten. Bewegen houdt je fit. Er zijn aanwijzingen dat fitte personen minder snel ziek worden en dat de ziekte minder ernstig is wanneer je wél ziek wordt, maar ook hier geldt: doe geen extreme inspanningen waarvan je twee dagen of meer moet bijkomen.’

 

Nekregel

Angst om door te trainen terwijl je het virus al onder de leden hebt, is volgens Rozenberg niet nodig. “We weten van alle luchtweginfecties dat het beter is om te blijven bewegen, ook als je het al onder de leden hebt. Daarbij moet je rekening houden met de zogenaamde nek-regel: Heb je koorts of klachten beneden de nek, zoals spierpijn en slap, niet-fit gevoel: train dan niet. Heb je alleen klachten boven de nek, zoals een verstopte neus, keelpijn of hoesten: dan kun je trainen. Het advies is ook hier om alleen matige inspanningen te doen.”

Bron: Sportknowhow XL (Hele artikel)
Lees ook:Marathon Trainingsprogramma Maasdijk 2020 bij AV Oss ’78