Over micro-elektronica en scheepsbouw

Ton Kooymans van Double i Microsystems is – een beetje oneerbiedig gezegd – de Willy Wortel van de geavanceerde elektronicatoepassingen. Zelfs apparaten die hij privé voor dagelijks gebruik aanschaft, ontsnappen niet aan zijn inventieve vernieuwingsdrift. Zo toont hij me tijdens het gesprek dat we hebben voor de Boumans Service & Engineering testimonial, welke verbeteringen hij heeft aangebracht op het nieuwste model Dyson stofzuiger. En ook aan de moderne elektrische fiets valt veel te verbeteren, zo vertelt en toont hij aan de hand van een compleet zelf bedachte en gebouwde exemplaar.

Dagelijkse professie

In zijn dagelijkse professie houdt Ton zich voor 80% bezig met de ontwikkeling van micro-elektronische systeemoplossingen en voor 20% aan de reparatie van elektronica.

 

Elkaars spiegelbeeld

Ton en Marko kennen elkaar nog uit de tijd dat laatstgenoemde nog in heel Europa actief was als servicemonteur in de grafische industrie. Beide mannen herkende zichzelf in de ander: hoogtechnologisch onderlegd, zeer gedreven en perfectionistisch. Nooit genoegen nemend met de meest voor de hand liggende oplossing.
Tot op de dag van vandaag schakelen ze elkaar in als ze stuiten op een ingewikkeld probleem waarvan ze weten dat de ander dat perfect kan oplossen. In het geval van Ton betreft dat mechanische vraagstukken, bij Marko elektrische dan wel elektronische. <Lees meer>

Micky van de Wind
Een grote rederij

Dat Marko bedrijven op alle niveaus kan bedienen met z’n expertise en vakmanschap, bewijst het verhaal van superintendent c.q. projectleider Micky van der Wind. Het handelt om een grote rederij die vloeibaar gas onder grote druk vervoert in en om Noordwest-Europa. Over de Europese rivieren en over zee.

 

Bouw drie zeeschepen

Voor het zeevervoer beschikt de rederij over acht zeewaardige schepen en heeft er drie in aanbouw. Micky is als superintendent c.q. projectleider hoofdverantwoordelijk voor de bouw van deze schepen: ‘Vanaf de planning tot en met de facturatie en alles wat daartussen zit.

Hydraulische bedieningskleppen

De onderneming heeft al een tijd te maken met de hydraulische bedieningskleppen op de varende schepen. Die moeten keer op keer met storing terug naar de leverancier. Noch de eigen technici noch die van de leverancier weten het probleem definitief te tackelen. Dan komt Micky via, via in contact met Marko van Bouman service & engineering. Micky legt de problematiek voor aan Marko en laatstgenoemde geeft na een korte studie van de systemen aan dat hij denkt te weten waar het aan schort. Micky besluit de sprong te wagen. De uitkomst is boven verwachting. Marko repareert de kleppen niet alleen, maar brengt ook modificaties aan en bedenkt een inventief roulatiesysteem. Het euvel blijkt in de praktijk definitief is verholpen.

 

Tevreden opdrachtgever

Na dat succes wordt Marko ook bij andere projecten betrokken. Zo ontwikkelt hij bijvoorbeeld vijftien appendagekasten voor de meetapparatuur van de gastlading op de drie nieuw te bouwen schepen. Ook ontwerpt en ontwikkelt Marko – geheel zelfstandig – powerpacks om de masten van de schepen omhoog en omlaag te bewegen. Al met al is Micky zeer tevreden over het werk van Marko en hij voorziet zeer zeker een verdere samenwerking in de toekomst. <Lees meer>

Lees ook: ‘Over streven naar kwaliteit en onderling vertrouwen